En godt utformet og gjennomtenkt logo er det mest avgjørende elementet for bedriften din. Den fanger oppmerksomheten til kunder og fungerer som et visuelt symbol for merkevaren din. Kanskje du har sett en logo og tenkt, "den kunne jeg jo ha laget selv", men det er mye tid og arbeid bak en logo vi ikke ser.
Hvis du ønsker å lage logo selv, her er noen tips for en minneverdig og effektiv logo for ditt publikum.
Før du begynner logo designprosessen, er det viktig å gjøre grundig research. Hva er målgruppen din? Hvilke verdier ønsker du å formidle? Dette vil hjelpe deg med å tilpasse logoen din, slik at den treffer riktige følelser og behov i målgruppen din. Bruk søkeord som "logo design", "innpakningsdesign" og "merkevarebygging" for å finne inspirasjon og ideer. Jeg anbefaler å søke i Pinterest!
Når det gjelder logo design, jo enklere, jo bedre. Kanskje du har lagt merke til at mange store selskaper har forenklet logoene de siste årene. Dette er på grunn av viktigheten til sosiale medier. Logoer i dag må være enkle, for å kunne skalere for ulike formater, og sikre allsidighet på tvers av alle sosiale medieplattformer. Bruk klare linjer, få farger og unngå for mye detalj. Dette gjør logoen enklere å huske, som er viktig for å skape merkevarebevisshet.
For å skille deg ut, må logoen din være unik. Gjør research, hva er allerede gjort innenfor bransjen din? Hvilke farger, former, skrifttyper blir mest brukt? Hva er ikke gjort som kan fungere for din bedrift?Bruk gjerne søkeord som "unikt logo design" for å finne inspirasjon og unike elementer som passer til din bedrift. Dette kan være en distinkt fargekombinasjon, en spesiell skrifttype eller en ikonisk form.
Farger spiller en veldig viktig rolle i logo design. Farger har ulike betydninger, og vekker ulike følelser. Velg derfor farger som resonnerer med målgruppen din og som reflekterer merkevarens personlighet, verdier og budskap. For eksempel, innen finans er det vanlig å bruke blå, som er assosiert med følelser som tillit, sikkerhet og pålitelighet. Bevisste fargevalg vil hjelpe deg med å skape en dypere forbindelse med kundene dine, og hvordan du kan løse problemene deres.
Som nevnt tidligere, er det viktig at logoen er enkel. Hvis du ønsker å tilpasse logoen til produkter eller innpakning, bør du vurdere hvordan logoen fungerer i ulike størrelser og formater. Logoer som kan tilpasses uten å miste klarheten eller gjenkjenneligheten er det mest essensielle for en vellykket merkevarebygging. Hvordan ville logoen din sett ut på en Notatbok vs. en penn hvor overflaten er kjempeliten. Slike ting må du ta i betraktning når du lager en logo.
Før du låser deg til en logo, sørg for at du viser den til flere forskjellige personer for tilbakemelding. Noen ganger kan logoen ha likheter med andre elementer, som kan skape forvirring. Målet er å umiddelbart forstå hva logoen representerer og ser dens tydelige form. Et utvendig perspektiv vil hjelpe deg med å identifisere eventuelle svakheter eller uklarheter i designet. Sørg også for at logoen ser bra ut på forskjellige enheter og skjermstørrelser.
Å skape en god logo for bedriften er en viktig del av å bygge en sterk merkevare. Ved å følge disse tipsene, kan du lage en logo som skiller seg ut og resonnerer med ditt norske publikum. Husk at logoen din er en investering i merkevaren din, så ta deg tid til å utforme den grundig. Suksessen din begynner med en minneverdig merkevare!
Forsterk merkevaren din med en grundig designmanual, les hvordan her:
Hvis du er usikker på logo design prosessen, og ønsker hjelp er
jeg, Elise fra EV Branding, klar til å hjelpe deg! Jeg realiserer logo design, emballasjedesign og andre merkevarebyggingstjenester.
Sjekk ut vellykkede prosjekter under.